zondag 16 februari 2020

Men herinnere niet aan eigen ongeluk

De grote koning Darius op een
gouden munt
In het jaar 494 voor de christelijke jaartelling werd de Griekse stad Milete ingenomen en verwoest door de Perzische koning Darius.
De Atheners waren daar bedroefd over.
Milete was een van de rijkste en belangrijkste steden van de wereld.
Een zekere
Phrynichus schreef een tragedie over de inname en vernietiging van Milete.
"Toen de tragedie in Athene werd opgevoerd," schreef Herodotes later, "barstte het gehele theater in huilen uit, en 
Phrynichus kreeg een geldboete en een publicatieverbod, omdat hij aan eigen ongeluk had herinnerd."
Gisteren was ik in de boekhandel. Wat een dikke herinneringen aan eigen ongeluk lagen er.
Ik zag De hand van mijn vader van Bart Chabot (416 pagina's), Otmars zonen van Peter Buwalda (528 pagina's), Bij ons in Auschwitz van Arnon Grunberg (496 pagina's).
Een geldboete is misschien geen slecht idee.
Ook het boek Buurtsupermens van de Japanse schrijfster Sayaka Murata lag in die boekhandel. Het telt 130 pagina's. Ik heb het gekocht zoals ik van plan was.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten