zondag 14 april 2019

Vergeet de gouden komma

De Gouden Komma

Oscar Wilde schreef: "Ik piekerde een hele nacht over een komma. Ik besloot hem weg te halen. De volgende morgen zette ik hem terug."
De komma is volgens geleerden een uitvinding van Aristophanus van Byzantium¹, Isodorus van Sevilla² en Aldus Manutius³.
Zelf denk ik dat de komma (of landkomma) is geëvolueerd uit de zeekomma.⁴
Eeuwige Bouillon heeft een prijs in het leven geroepen voor de schrijver of dichter van de best geplaatste komma: de Gouden Komma. De prijs zal jaarlijks worden uitgereikt.
Nu ik erover nadenk: een prijs voor de best geplaatste puntkomma zou beter zijn. Anders dan de alomtegenwoordige komma is de puntkomma in de literatuur een bedreigd leesteken; je ziet hem steeds minder.
Dus vergeet de Gouden Komma, het wordt: de Gouden Puntkomma.


¹
257-180 n.C.
² 560-636 n.C.
³ 1449-1515 n.C.
⁴ De zeekomma behoort tot de organismen met een circadiaans ritme, net als ik. Bovendien is het een nachtdier (chronotype uil), ook net als ik. Een bepaalde ondersoort van de zeekomma kwam vermoedelijk enkele tienduizenden jaren geleden aan land en vond uiteindelijk na lange omzwervingen een nieuwe habitat in boeken: de bekende landkomma, kortweg komma. (Ook het papiervisje, dat thans nog ontheemd en schichtig gedrag vertoont, zal over enkele millennia een rustig leesteken zijn geworden).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten