vrijdag 5 augustus 2022

Mooi gebloeid, lelies!

Lelie van de Andes (Peruaanse lelie)
Het is 18 graden, licht bewolkt en de windsnelheid bedraagt volgens internet 3 Beaufort. Dat wil zeggen dat de wind voelbaar is in het gezicht, maar geen stof doet opwaaien.
De lelies op de vaas zijn uitgebloeid¹.
Mooi gebloeid, lelies!
Omdat mijn immuunsysteem niet meer op volle kracht werkt, heeft dr. A. me een middel voorgeschreven tegen, nou ja, innerlijke beschimmeling.
Onderweg van dr. A. naar de apotheek was het recept kwijtgeraakt en mijn Chinese apotheker heeft hemel en aarde bewogen om het boven water te krijgen. 's Avonds om tien uur belde hij me, met excuses voor het late tijdstip. Hij zei dat hij het recept had teruggevonden en dat ik het middel morgen
– vandaag duskon afhalen.

¹ Het gaat hier niet om gewone lelies, maar om zogenoemde lelies van de Andes, een soort kleine tijgerlelies, ook wel Alstroemeria genoemd, naar de ontdekker Clas Alstroemer (1736-1794), een leerling van Carl Linnaeus (1707-1778) aan de Uppsala Universiteit te Zweden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten