donderdag 23 december 2021

Wat een mooie epigrammen schreef Martialis

Athenaeums etalage
Eindelijk heb ik de verzamelde epigrammen van Martialis.¹ Ik kon ze vandaag ophalen bij boekhandel Athenaeum op het Spui. Wat een mooie epigrammen schreef hij. Hij schreef er precies 1574. Hier zomaar een paar keurige zinnetjes (voor zijn doen) die ik las bij het openslaan van het boek: 

Je hebt het achterwerk van een magere eend.

Geruchten vertellen dat jij, Chione, nog nooit geneukt bent.

Je bent arm voor je vrienden, maar niet voor je maitresse, Lupus. Alleen je pik beklaagt zich niet over jou.

Toen ik met Martialis onder m'n arm naar buiten liep, zag ik in de etalage die roman Franzen liggen, van Jonathan Kruispunt.

¹ Martialis leefde van AUC 793 tot 857. AUC is een afkorting van Ab Urbe Condita, wat betekent: vanaf de stichting van de stad Rome. Het komt overeen met 40-104 na het begin van de christelijke jaartelling. Martialis' grote voorbeeld was Catullus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten