zaterdag 11 december 2021

Ik ben gras

Federico García Lorca
1.
Een man is aan het werk op het dak van een hoog gebouw. Hij verliest zijn evenwicht en valt op straat en is dood.
In deze gebeurtenis heerst een volmaakte voorspelbaarheid.
Er is, vanaf het moment dat die man zijn evenwicht verliest, niets anders meer mogelijk dan dat hij te pletter valt.
Het aantal mogelijkheden vanaf het ontstaan
het uitbrekenvan de onevenwichtigheid is teruggebracht tot één.
Hier heerst geen chaos, dat lijkt me duidelijk. Hier heerst orde.

2.
Hoe talrijk en krachtig mijn tegenslagen ook zijn, ik richt me altijd weer op, zoals gras zich altijd weer opricht als er een koe op gelegen heeft.
Ik ben gras.

3.
Zij dacht dat hij van goede komaf was en hij sprak het niet tegen. Hij werd van goede komaf doordat zij dat dacht.

4.
Ik ben nog nooit in mijn geboortestad Wenen geweest.

5.
Mijn grootmoeder was een zigeunerin¹:
Groen van vlees en groen van haren
zweefde ze boven het water
aan een kleine pegel maanlicht..
En als een pleintje zo innig
pakte de nacht om haar samen.
²

¹ Het woord "zigeunerin" wordt tegenwoordig door sommigen als beledigend ervaren.
² Uit een Nederlandse vertaling van Federico García Lorca's meesterwerk Romancero Gitano ("Niet lezen met een kritisch oog maar met een ontvankelijk hart").

Geen opmerkingen:

Een reactie posten