maandag 15 juni 2020

Je moet het leven niet begrijpen

1.
Ik stond in de tabakswinkel. Ik was nog niet gestopt met roken.
De verkoopster stond op een hoge ladder, met haar rug naar me toe. Ze was iets aan het doen, ik kon niet goed zien wat.

"Goedemiddag," riep ze vanuit de hoogte.

"Goedemiddag," riep ik terug. "Een pakje Kent graag."

"Ah," zei ze, "jij bent het."

"Inderdaad," zei ik, "ik ben het."

Ze strekte zich om het pakje Kent te pakken. Ze kon er maar net bij met haar vingertoppen. Ze gooide het pakje naar me toe vanaf haar hoge positie op de ladder.

"Alsjeblieft," zei ze, "en betaal de volgende keer maar, ik kan nu niet naar beneden komen."

2.
Iemand vertelde me over de kunstenaar Bas Jan Ader. In 1975 voer hij in een klein bootje, de Guppie 13, vanaf Cape Cod aan de Amerikaanse Oostkust de Atlantische oceaan op. Hij was toen 33 jaar. Het bootje spoelde tien maanden later aan op de Ierse kust zonder Bas Jan Ader erin. Men sprak van een kunstwerk, zelfs van een groots kunstwerk.

Is de kunstenaar onderweg uit het bootje gevallen en verdronken? Was het zelfbeëindiging? Of is hij onderweg overgestapt op een zeewaardiger schip dat hem elders aan land bracht. In dat laatste geval zou je kunnen spreken van een kunstwerk.
 

3.
De posts van deze blog zijn kleine steentjes van een mozaïek dat ik in de toekomst (in Italië) ga leggen.
 

4.
Agape
betekent: zelfopofferende liefde of liefdevolle overgave. In de christelijke agape vallen zelfopoffering en zelfverwerkelijking samen: de vraag naar de zin van het leven verdwijnt, en precies in die verdwijning ligt het antwoord. Dienstbaarheid dus als de hoogste vorm van vrijheid, ja, als de volmaakte vrijheid.
¹

5.
's Morgens zijn m'n tenen langer dan 's avonds (in niet-spreekwoordelijke zin).
 

6.
Steeds vaker wordt me de volgende vraag gesteld: "Waar gaat jouw wijsgerige hoofdwerk Het Niets, het Ene, het Vele en Alles eigenlijk over?"
 

7.
Een van de vele plannen van Julius Caesar was een verkeersregeling voor Rome. In teruggevonden aantekeningen van hem staat te lezen: "Overdag geen zwaar vrachtvervoer in Rome, tenzij voor tempelbouw of herstelwerkzaamheden, of voor het verwijderen van sloopafval."²

8.
De woorden die je zegt komen op twee manieren terug in je eigen oor: buitenlangs en binnendoor. Spreken is een soort vliegwiel (je kunt beter zwijgen). 

9.
Rainer Maria Rilke in 1898: "Du mußt das Leben nicht verstehen."

¹ Uit: P. Bekkers, Psychopathologie van het monotheïsme, uitgeverij Opera Non Scripta, d.d. toen de regenwurmen blaften
² Uit: Mary Beard, SPQR, een geschiedenis van het Romeinse Rijk, Athenaeum-Polak & Van Gennep, 2018

Geen opmerkingen:

Een reactie posten