maandag 8 juni 2020

Marcus Tullius Cicero was geen raket

Niet Cicero
Ik ben begonnen in SPQR* van Mary Beard, de geschiedenis van het Romeinse Rijk waarover ik al eerder schreef. 
Ik zou er pas morgen in beginnen, maar ik kon niet langer wachten. Ik heb de eerste honderd pagina's gelezen en Mary gaat zeer scherp te werk met Ockhams scheermes.
Maar ze hanteert zoals vrijwel iedereen de christelijke jaartelling, en dat noemen wij historici een anachronisme. Om een voorbeeld te geven: Marcus Tullius Cicero wordt in haar boek geboren in het jaar 106 en hij sterft in het jaar 43.
Zo telden de Romeinen natuurlijk niet. Zoomgekeerdtel je bij de start van een race of bij de lancering van een raket. En Marcus Tullius Cicero was geen raket.
Je denkt toch niet dat de Romeinen aftelden naar de geboorte van Jezus? Bovendien, hoe konden de Romeinen weten dat er in de toekomst een Jezus geboren zou worden? En als ze het al wisten, denk je dan dat ze hun jaartelling hadden aangepast?
In werkelijkheid begon de Romeinse jaartelling bij de stichting van de stad Rome (Ab Urbe Condita, afgekort AUC). Dat was hun begin. Vanaf dat jaar gerekend leefde Marcus Tullius Cicero niet van 106 tot 43 maar van 647 tot 710 en dat klinkt toch veel normaler.
Het is jammer dat Europa, toen het na ongeveer duizend zeer donkere jaren (Dark Ages) haar oorsprong herontdekte, niet meteen weer de Romeinse (of Griekse) jaartelling invoerde.
Het kan altijd nog. Het wordt ook tijd, trouwens. Door de christelijke jaartelling lijkt het net of de Europese geschiedenis pas 753 jaar na de stichting van Rome (en nog veel langer na de stichting van Athene) begon. Dat kan toch niet langer zo, lijkt me. Dat is geschiedvervalsing.

* SPQR is de afkorting van Senatus Populusque Romanus (de senaat en het volk van Rome). 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten