donderdag 4 juni 2020

Droegen de Grieken en Romeinen ook al sokken?

SPQR op een munt

1.
Op 23 mei schreef ik over nieuwe sokken. Ik schreef dat ik niet eerder zulke mooie sokken had gedragen.
“En mijn sokken dan?” vroeg U., met wie ik wekelijks tennis.
Ze heeft gelijk. Ze heeft een keer eigenhandig een paar wollen sokken voor me gebreid. Dat waren inderdaad hele mooie sokken en ze prikten niet. Ik was ze helemaal vergeten, waarvoor excuus.
Droegen de Grieken en de Romeinen ook al sokken? 

2.
U. is behalve een tennisster ook een classica (ze heeft Latijn en Grieks gestudeerd). Ze gaf me een interessant artikel over Catullus. Ik ga het vanavond lezen. Het is geschreven door iemand die een woordenboek van ontuchtige taal heeft samengesteld.
Ik heb U. gevraagd of ze de vijf strooien Godsbewijzen van Thomas van Aquino wilde lezen en dat heeft ze gedaan. Ze las de tekst niet in het Nederlands maar in het Latijn.
Ze noemde het middeleeuwse Latijn van Thomas “kinderlijk en aandoenlijk” en ze zei dat het Latijn eigenlijk ongeschikt is voor filosofie en theologie .
“Daar klaagden Lucretius en Cicero al over. De Romeinen waren geen denkers, maar doeners en makers.
Een beetje zoals de Amerikanen." 

4.
Het is niet vreemd dat het Latijn ongeschikt is voor monotheïstische theologie. De Romeinen waren polytheïsten net als de Grieken. Misschien had het christendom beter kunnen kiezen voor het Hebreeuws of het Arabisch om zich in uit te drukken (om in te denken en te schrijven). Dat zijn immers de talen die het monotheïsme (het absolutisme) baarden. Dat zijn de talen, de klanken, de geluiden van het Ene en Enige. Grieks en Latijn zijn de talen van het Vele, van de vele goden en de vele stemmen.

4.
Op aanraden van U. heb ik het boek SPQR van Mary Beard besteld, de beroemde Britse classica. Het is een geschiedenis van Rome. Het bestrijkt 1000 jaar, en dat in 500 pagina’s. De Daily Mail schreef over het boek: "Als Mary Beard de Romeinen toen had bijgestaan, hadden ze hun rijk nu nog gehad." Morgen komt het met de post en dinsdag begin ik met lezen.
Iemand zei tegen me: “Wat schrijf je veel.”
Inderdaad, er blijft bijna geen tijd meer over voor iets leuks. Maar hierover een andere keer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten