donderdag 5 mei 2022

De kleine perzik staat ook zonder eigenaar in bloei

1.
Volgens Diodoros van Sicilië stond er boven de ingang van de bibliotheek van de tempel van farao Ramses II: "Plaats van zorg voor de ziel" (ψυχῆς ἰατρείον). 

2.
Na lang oefenen kan ik me eindelijk een droom voornemen.

3.
Ik was niet als een pijl, rillend van energie op weg naar mijn bestemming (de roos).

4.
Hij neemt zich niets voor en hij herinnert zich zijn mislukkingen noch zijn successen.

5.
Iedereen beschuldigt iedereen ervan het doosje bonbons leeg gegeten te hebben. 

6.
Hij is beslist geen ruziemaker. Hij is juist altijd op zoek naar geestverwanten. Omdat die niet te vinden zijn heeft hij altijd ruzie. 

7.
Gogols Avonden op een dorp bij Dykanka heeft hij niet gelezen, noch
− om maar wat te noemen − Yuan Mei's Afschuw van de ouderdom. Hoe kan hij dan zo vol afkeuring praten over Rusland en China?

8.
Ik zei iets over M.'s jurkje (ik zei dat het misschien wat te bloot was). M. beriep zich op haar vrijheid van kledingsuiting. 

9.
Er is een tijd geweest dat wij elkaar niet kenden. 

10.
"De kleine perzik staat ook zonder eigenaar in bloei"
− Uit het gedicht Een dorp aan de Huai na de oorlog, door Dai Fugu, 12-13de eeuw.¹

11.
Een ei is wit of bruin, al naar gelang de kleur van de lellen van de kip.
 

¹ De Huai is een grote Chinese rivier tussen de Gele Rivier en de Yangtze. Hier het hele gedicht:

                       Een dorp aan de Huai na de oorlog

                       De kleine perzik staat ook zonder eigenaar in bloei -
                       De mist, het gras, zo onbegrensd en dan de ochtendkraaien!
                       Rond oude putten, her en der, een ingestorte erfmuur:
                       Dat waren vroeger stuk voor stuk de huizen van de mensen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten