maandag 17 januari 2022

Het heden is waar de bal is

1.
In de ogen van mijzelf als twintigjarige ben ik thans¹ mislukt.

2.
De dermatologe was een mooie jonge vrouw. Over de vlekjes op m'n huid hoefde ik me geen zorgen te maken, zei ze. Het waren ouderdomsvlekjes, heel normaal op mijn leeftijd. Als een normaal gevlekte keerde ik huiswaarts.

3.
De universiteit was een lang, hoog, wit gebouw. Het stak in de stad als een kolossaal zeeschip dat midden in het centrum tot stilstand was gekomen. We stonden in de lift.
"Moet jij er hier niet uit?" zei ze.
"Ja," zei ik, "maar ik ga nog een eindje met jou mee als je het goed vindt."
"Ik ben nog nooit helemaal boven geweest," zei ze. "Jij?"
Op de bovenste etage stapten we uit en we gingen het dak op.
We werden met huid en haar verwelkomd door de brandende zon.
We hadden uitzicht over de hele stad en over het omringende platteland.
"Ik heet J.," zei ze.

4.
Verleden en toekomst bewegen door elkaar als twee voetbalelftallen tijdens een wedstrijd.
Het heden is waar de bal is.

5.
Op 30 augustus 1963 werd er een hotline geopend tussen het Witte Huis en het Kremlin. De lijn stond bekend als de rode telefoon, hoewel het geen telefoon was. Het doel van de hotline was te voorkomen dat de Derde Wereldoorlog uitbrak door misverstanden. Elke dag werden er testberichten heen en weer gestuurd in de vorm van gedichten. Onthoud: gedichten versus misverstanden.

6.
K. vindt het leven kort en een mens iets onbeduidends; N. vindt het leven lang en een mens iets bijzonders. Eén van de twee is ongelukkig.

7.
Een handvol cijfers willekeurig achter elkaar gelegd vormen altijd een getal.
Een handvol letters willekeurig achter elkaar gelegd vormen zelden een woord.
 

¹ Thans is een ouderwets woord voor nu.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten