maandag 5 oktober 2020

Is het de moeite waard?

Pieter Corneliszoon Hooft
Er wordt beweerd dat het heelal door een oerknal uit het niets is ontstaan.

Ik heb geprobeerd antwoord te vinden op de vraag of ook het woord heelal door een oerknal uit het niets is ontstaan

Dit is wat ik heb gevonden in de etymologische woordenboeken: het Nederlandse woord heelal werd voor het eerst gebruikt door de dichter en toneel-schrijver P. C. Hooft die leefde van 1581 tot 1647.

Ik ben er niet achter gekomen in welk werk van P.C. Hooft de oerknal van het woord heelal plaatsvond. De etymologische woordenboeken weten het niet of vertellen het niet. Nu vraag ik me af: moet ik 

A l l e  d e 
W E R K E N 
v a n  d e n  H E E R 
P. C. H O O F T 
I n  V i e r  D e e l e n 

gaan lezen om er achter te komen? Is dat de moeite waard? Of zal ik het er maar bij laten zitten? Ik zie er nogal tegen op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten