Individu (vorige eeuw) |
Individu betekent: ondeelbaar, ongedeeld.
De grootste triomfen heeft het individu gevierd in de reclame (een erfgenaam van de Verlichting).
Buiten de reclamewereld is inmiddels het tijdperk losgebarsten van het dividu – van de deelbare, de delende, de gedeelde. Internet heeft het delen werkelijk groot gemaakt ("sharen").
Dividuen delen alles. Douchen, naar bed gaan, slapen, eten, leren, zich opmaken, ziek zijn, naar de film gaan, naar de tandarts gaan, naar de dokter gaan, zelfs naar de wc gaan.
Het territorium van de privacy is nog maar heel klein – een reservaat, goedbeschouwd. Ongeveer zoals in China, waar ze al wat langer weten dat het individu een illusie is (tenslotte is China een veel oudere beschaving dan de onze).
Het Rijk van de Privacy bereikte in het Westen zijn grootste omvang in de tweede helft van de vorige eeuw, toen de Illusie van het Individu op haar machtigst was. Dit was niet toevallig ook het Gouden Tijdperk van de Reclame.
Het nieuwe dividu kun je vergelijken met wat vroeger een "groepsmens" of "massamens" genoemd werd. Alleen: de vroegere groep of massa beroofde het vermeende individu van zijn vermeende individualiteit; de nieuwe groep of massa schenkt het dividu zijn dividualiteit. Dit is een grote verandering.
Een nieuwe psychologie zal moeten ontstaan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten