donderdag 28 oktober 2021

Niemand in heel Italië speelt polo

Elpee (langspeelplaat)
1.
Vroeger wilde hij anders zijn dan iedereen. Hij wist toen niet, zei hij, hoe geestverruimend het is om net zo te zijn als iedereen.

2.
Ik zag een documentaire over autisme.
De wereld wordt almaar gunstiger voor autisten.
De huidige wereld is vormgegeven door het autisme.

3.
"Ik had vannacht een vergadering."
"Midden in de nacht? Dat moet wel een belangrijke vergadering geweest zijn."
"Nou, we waren niet echt aan het vergaderen, we renden rondjes om de vergadertafel." 

4.
"Ben je dood?"
"Nee hoor, ik leef."
"O, goed, mooi."

5.
"Elk zoogdier krijgt ongeveer driehonderd miljoen ademhalingen cadeau bij de geboorte. Een muis jaagt die ademhalingen er sneller doorheen dan een mens."
Dit zei M. uit W.
Hij zei ook: "Het mooiste is een Poeh-achtig
¹ universum waarin alle nadruk en liefde moeiteloos komen te liggen waar ze op dat moment het meest nodig zijn."

6.
In onze taal is de u zowel de beleefdheidsklinker als de obscene klinker (de straatklinker of scheldklinker): alstublieft, dankuwel, kut, lul, neuken, rukker, fucker, sucker

7.
Bezit is net als liefde² een epistemologische kracht (ik begreep niets van cryptomunten tot ik er zelf een paar bezat).

8.
Als de wereld Amsterdam is en Amsterdam een elpee
waarom niet?, dan is het Weteringcircuit het gaatje in het midden van de wereld.

9.
In het programma Over de rug van de Andes was een katholieke non te zien die een kermend oud besje liefdevol verpleegde.
"De zieke is een Christus die onze aandacht nodig heeft," zei ze.

10.
Een oorlogsmonument voor het lijden van één volk
jouw volkin plaats van het lijden van alle volkeren is iets zeer eerzuchtigs

11.
Nadat Roger Federer de finale had verloren barstte hij in tranen uit en het snikken hield zo lang aan dat het stadion zich vulde met zijn tranen. Het was een warme zomeravond en sommigen namen een duik in Federers tranen.

12.
In de supermarkt rekende ik af bij het prachtig mooie kassameisje. Ze zag dat ik een nieuwe bril op had en ze zei:
"Wat heeft u een mooie nieuwe bril op. Hij staat u goed."
"Dank u. Mag ik ook zeggen wat ik allemaal mooi vind aan u?
"Dat mag."
"Uw haar, uw ogen, uw glimlach, uw schouders..."
Ik stopte even met opsommen om te kijken of ik haar soms in verlegenheid bracht.
"Ga maar door," zei ze.

13.
Het Siciliaanse dorp Giarre wordt ook wel de hoofdstad van het onvoltooide genoemd, la capitale dell'incompiuto.
Er staan in Giarre maar liefst vierentwintig niet afgebouwde grote publieke werken, waaronder een polostadion: "Niemand in Giarre speelt polo. Niemand in heel Italië speelt polo." 

14.
Als kind was ik ervan overtuigd dat buitenlandse kinderen weliswaar in een voor mij onverstaanbare taal spraken, maar dat ze allemaal in mijn taal dachten en voelden (en droomden).
Op dezelfde manier heeft het Westen lang gedacht dat westerse waarden universele waarden zijn. 

¹ Bedoeld wordt: Winnie-the-Pooh-achtig
² Volgens Max Scheler kennen wij hetgeen wij liefhebben het best

Geen opmerkingen:

Een reactie posten