maandag 6 juli 2020

De stier is het symbool van Italië

De stier neemt de wolf op de horens

Ik kocht een pak risotto uit Noord-Italië. Erop stond een afbeelding van een stier.
Hoe was de stier op het pak Italiaanse risotto terecht gekomen? De stier is toch het symbool van Spanje?
Ik heb niet actief naar het antwoord op deze vraag gezocht.
Daarvoor was de kwestie te onbelangrijk in verhouding tot de kostbaarheid van mijn tijd.

Hier is het antwoord dat me in de schoot werd geworpen: de stier is oorspronkelijk het symbool van Italië!
Ik heb dit toevallig gelezen in Mary Beard's boek S.P.Q.R
Mary Beard schrijft: "De Italiërs leken een staat zonder Rome te willen stichten onder de naam Italia, met als hoofdstad een stad die tot Italica zou worden omgedoopt. Ze stempelden het woord Itali (Italiërs) in hun loden kogels en sloegen munten met de afbeelding van een stier die een wolf op de horens neemt. De stier was het symbool van Itali
ë en de wolf het symbool van Rome."
Opstandige risotto!

¹ Dat is in het jaar 91 voor het begin van de christelijke jaartelling

Geen opmerkingen:

Een reactie posten