maandag 11 juli 2022

Hé, die titel bestaat al

Honoré de Balzac (1799-1850)
Vandaag begint de zevende fase van mijn leven. Ik dacht aanvankelijk dat het de zesde fase was, maar het is de zevende.

Mijn leven kent in totaal negen fases. De eerste drie fases behoren tot de periode die "jeugd" genoemd wordt. De laatste drie fases tot de periode die "ouderdom" genoemd wordt.

Ik bevind mij dus aan het begin van de ouderdom.

Twee jaar geleden is vastgesteld dat de kans dat ik leukemie krijg vrij groot is. Sindsdien vindt mijn zus dat ik te weinig om haar geef.

Daarom ga in in deze zevende levensfase een boek schrijven van maximaal honderdvijftig pagina's getiteld: La Comédie humaine.

"Hé, die titel bestaat al," zul je misschien denken. Dat klopt, zo heet ook het werk van de Franse schrijver Honoré de Balzac¹.

Voorts ga ik nu al mijn aandacht richten op de grond (de aarde). Ik heb aan A. gevraagd of er behalve de flamenco nog andere dansen zijn die niet de hemel, maar de grond zoeken (net als ik), en hij zei dat die er zijn; hij noemde het werk van de choreografe
Martha Graham en de Butohdans (uit Japan).
Aan de ene kant heb je de zwaartekracht, aan de andere kant de bloem die op een stengel omhoog wordt getild precies tot het punt waar hij begint te bloeien.
 

¹ Ik heb eens mijn auto geparkeerd tegenover het Parijse huis van Honoré de Balzac.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten