dinsdag 30 april 2024

Het komt door het nieuwe bloed

Hematopoëtische stamcel onder de micro-
scoop (1
μm is een duizendste millimeter)²

Vorig jaar kreeg ik stam-cellen van mijn zusje. Zij is jonger dan ik.
Ik kreeg de stamcellen in april. Ik schreef er al eerder over.¹
Er is nu een jaar verstreken sinds ik ze kreeg.
Het is een mijlpaal.
Stamcellen zijn cellen die bloed maken (onder andere).
Ze zitten in het beenmerg. Ze zijn heel klein (alles is klein
).
Mijn bloed wordt nu gemaakt door de nieuwe stamcellen.
Ik heb niet meer mijn eigen bloed.
Het is weg. 
Toen ik twee weken na het krijgen van de nieuwe stamcellen uit het ziekenhuis kwam zag ik eruit als een oud mannetje.
"Je zag eruit als een oud mannetje."
Nu zie ik er niet meer zo uit.
Dat komt door het nieuwe bloed.
Door het nieuwe bloed ben ik jong en mooi geworden.
Ook heb ik mooie dromen.
Wordt vervolgd!

¹ Zie de series homo aegrotans (de zieke mens) en homo recuperans (de herstellende mens).
² Hematopoëse komt uit het Grieks en betekent: bloed maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten