dinsdag 2 april 2024

Nu moet ik er echt vandoor

1.
Op de sociale media is de oorlog van allen tegen allen al lang geleden uitgebroken.
Als het zo doorgaat zal de wereld snel volgen.
De mensheid is een okergeel zeesloepje. Ik kom hier later op terug. Maar onthoud: een okergeel zeesloepje.

2.
Het lachen dat professor Nietzsche bedoelde is het
lachen als lichamelijke genieting.
Het is het lachen zonder object.
Het lachen van Gargantua en Pantagruel.
Ook hier kom ik later op terug. Ik heb nu geen tijd. O, ik heb vreselijke haast!

3.
Het waren niet de knapste koppen die de atoombom ontwikkelden in Los Alamos.
¹
Het waren de meest gewetenloze koppen.

Er bestaat gewetenloosheid in drie soorten: minimale, optimale en maximale gewetenloosheid.²
Veel mensen zeiden dat ik de film Oppenheimer moest gaan zien.
Ik ging kijken.
Ik kocht popcorn.
Later meer.

4.
Er werd een prachtig schoon wit tafellaken over de aarde geworpen met een zwierige zwaai.
Het oude tafellaken zat onder de bloedvlekken.
Langzaam en exact daalde het nieuwe laken neer. 
"Niet knoeien!" riep iemand.
Aldus mijn droom van vannacht.
Soms moet je het even over dromen hebben.

5.
Nu moet ik er echt vandoor! 

¹ Alle noodzakelijke uitvindingen en ontdekkingen voor kernsplijting waren al gedaan door Otto Hahn cum sui.
²
Over gewetenloosheid later meer (met speciale aandacht voor het boek The Maniac van Benjamin Labatut en het boek Morele ambitie van Rutger Bregman).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten