woensdag 1 mei 2024

Het is een genot

Hypnos de Griekse god van de slaap
met het gevleugelde hoofd²

1.
Ik probeerde mijn handen te wassen onder de kraan zonder de pink van mijn linkerhand nat te maken.
Daar zat een pleister omheen die beslist droog moest blijven.
Het was niet makkelijk (probeer maar eens).
Het hele genot van het handen wassen werd erdoor bedorven.
Ja, handen wassen is een genot, dat heb ik ontdekt. Het is een genot.

2.
Absurd kleine dingen (al dan niet organisch) en absurd grote dingen zijn altijd bolvormig ("rond").
Daartussen in
tussen die twee uitersten in, bedoel ikbevinden zich ruimtelijke vormen zoals kubussen, cilinders, kegels etceterâh.¹
Misschien klopt dit niet helemaal, maar geef toe, er zit iets in.

3.
Na de
stamceltransplantatie droom ik als vanouds stroomopwaarts. Maar ik droom wat lichter, wat gelukkiger.
Zo lijkt het.
Zou het kunnen dat het bloed van invloed is op de aard van het dromen?
Waarom niet? Het bloed is een woelwater in de verder vrij bewegingloze wereld van de slaap.
 

¹ Deze manier om "etcetera" te schrijven komt uit de gedichtenbundel Momentums laadklep van Jérôme Gommers. Wat een bundel is dat zeg!
² Een gevleugeld hoofd! Alleen al door de natuurlijke beeldtaal is de Griekse mythologie verhelderend. Hypnos (Ὕπνος) de god van de slaap is de tweelingbroer van Thanatos (Θάνατος) de god van de dood. Hij is een zoon van Nyx (Νύξ) de godin van de nacht en Erebos (Ἔρεβος) de god van het duister. Zijn zonen zijn alle soorten dromen die er bestaan.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten