woensdag 14 september 2022

Ik ben geen vlagkundige

The Royal Standard
Toen koningin Elizabeth twee of drie dagen geleden aankwam in Edinburgh lag er een andere vlag op de kist dan toen ze vannacht of vanmorgen aankwam in Londen.
Was tijdens de vlucht van Edinburgh naar Londen de vlag soms verwisseld?
Ik ben geen vlagkundige.
Ik vind het wapperen van sommige vlaggen een bijzonder mooi en onuitputtelijk schouwspel.
Ook het ontfermend liggen van een vlag op een kist vind ik mooi.
Ook vind ik rood en geel prachtige kleuren voor een vlag.¹
Weinigen hebben over het wapperen van vlaggen geschreven. Maar J. heeft er het volgende over geschreven: "Zoals een vlag wappert vormde ik desondanks een weg."²
Inderdaad was in het vliegtuig de ene vlag vervangen door de andere.
Namelijk: de Koninklijke Standaard die gebruikt wordt in Schotland
was vervangen door de Koninklijke Standaard die gebruikt wordt in Engeland, Wales en Noord-Ierland.³
Wat kun je toch veel doen in de lucht.
De Koninklijke Standaard
Royal Standard is de persoonlijke vlag van de koningin. Hij wappert overal waar de koningin is (hij reist apart).
Onze koning heeft er ook een.
 

¹ De leeuwen en luipaarden hebben blauw gelakte nagels
² Uit: Momentums laadklep / uitgeverij Tijloos / 2019
³ Schotland is "een ander heraldisch rijk" dan Engeland, Wales en Noord-Ierland

Geen opmerkingen:

Een reactie posten