zondag 21 juli 2024

Zij worden wakker

Florence (foto uit het boek Brutto)
1.
In Amerika is een revolutie beslist nodig, maar niet op de manier van Donald Trump en de zijnen.
Als ik een Amerikaan was en een tegenstander van Donald Trump (of een doelwit van hem) dan bereidde ik me alvast voor op de vlucht naar het buitenland.
Over revoluties en geweld (en geweldloosheid) later meer.

2. (Over kennis en geluk)
"We weten het niet. U heeft gewoon geluk gehad."

3.
Zij worden wakker en zij beginnen te kopen en te verkopen.
Vaak gaan zij niet slapen om niet te hoeven stoppen met kopen en verkopen.
Zij hebben machines ontworpen die doorgaan met kopen en verkopen terwijl zij van uitputting slapen.

4.
"Ik ga naar mijn eigen huis en daar eet ik avond."
"Daar eet ik avond kun je niet zeggen, dat is geen Nederlands."
"Wat moet ik dan zeggen? Daar avondeet ik?"

5.
"U hebt harde botten."
"Is dat goed?"
"Ja, dat is goed."

6.
Ik zei tegen haar: "Wat zie je er goed uit!"
Ik zei dit, zodat zij zou zeggen: "Jij ook!"
Maar zij zei dit niet.

7.
"Het zijn de stilste woorden waar storm van komt. Gedachten die op duivenvoetjes komen aangetrippeld, bepalen de richting die de wereld zal gaan."¹

8.
J. wil worden opgenomen in het weefsel van de door de zon beschenen stad Florence.
Hij wil dat de obers van de kleine Florentijnse trattoria's en cafeetjes in de buitenwijken hem herkennen en vragen: "Hetzelfde meneer?" 
Ja, hetzelfde.
En 's middags versmelting met een dame.
En buiten op straat maken de vuilniswagens een hels kabaal.²
 

9.
Ik ga een verhandeling schrijven over de neerbuigendheid van de giraffe.

¹ "Es sind die stillsten Worten, welche den Sturm bringen. Gedanken die mit Taubenfüßen kommen, lenken die Welt"- uit: Friedrich Nietzsche, Aldus sprak Zarathoestra, een boek voor allen en niemand.
² Dit schreef J.in een email.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten