Iemand die Jaron Lanier heet zegt: "Wie jij bent beïnvloedt welke keuzes je krijgt aangeboden door Facebook en Google. Dus je denkt dat je op onderzoek uit gaat op het internet, vrij om te gaan en te staan waar je wilt, maar in werkelijkheid word je gestuurd. Je krijgt oogkleppen op. Je ziet alleen bepaalde informatie. Door micromanagement van je keuzes – de nieuwste en meest subtiele vorm van knechting – bedreigen Facebook en Google de vrijheid meer dan welke censor ook. Ze verdienen geld door te bepalen wat mensen kunnen weten. Google en Facebook zeggen: 'Doe wat je wilt, maar ik heb invloed op al jouw keuzes, en ik stuur je geleidelijk de kant op die ik wil. Ik beroof je van je vrijheid door je de illusie van vrijheid te bieden.'"
Uit: Tegenlicht
Waakzaamheid is natuurlijk altijd geboden, maar het is niet alsof je vroeger niet werd beïnvloedt bij het maken van keuzes... zelfs nog veel en veel meer dan nu, volgens mij.
BeantwoordenVerwijderenZeker, reclame... Maar micromanagement maakt reclame nou juist overbodig...
BeantwoordenVerwijderen