woensdag 30 december 2009

Waar het gevallen is

Een rolletje plakband of leukoplast blijft nooit liggen op de plek waar ik het laat vallen.
Het rolt altijd ergens heen waar ik er niet bij kan of het niet kan vinden.

Waarom doet het rolletje plakband of leukoplast zo?
Waarom toch?

2 opmerkingen:

  1. kwijtraken en vinden


    Kwijtmakers inc.

    Weinig gebeurtenissen zijn zo vreugdevol als het terugvinden van een voorgoed verloren gewaand, geliefd object. De onversneden vreugde van het vinden drukt voor een moment of soms voor langere tijd al het andere, alle zorgen, alle onvermogen, alle jaloezie, naar de randen van het bewustzijn. Dat is een zegen. Soms kan de vreugde van het hervinden van verloren gewaande objecten zo verrijkend zijn dat depressies en ander groot ongemak als sneeuw voor de zon verdwijnen. Het verlies en het hervinden hebben niet slechts voor even, maar voor langere tijd de ruimte bezet die doorgaans wordt ingenomen door de alledaagse zorgen.
    We zouden dus eigenlijk eens vaker iets moeten kwijtraken, om het vervolgens weer te hervinden. Want net zoals Demosthenes al lang geleden inzag: als je jezelf eerst grote beperkingen of een grote last oplegt, is het leven weer vol schittering als de last van je wordt weggenomen.
    Maar ja, hoe pak je zoiets aan. Dat zou nou eens goed georganiseerd moeten worden. Bij het nog relatief onbekende bedrijfje Kwijtmakers inc. kan iedereen die onversneden vreugde zoekt terecht. De klant kan hier, op professionele wijze begeleidt, kwijtraken en vinden. Hervinden.
    Na een intakegesprek wordt de klant ingedeeld in een kwijtmakingscategorie: kwijtmaken licht, kwijtmaken matig, kwijtmaken veel, kwijtmaken heftig, kwijtmaken maximaal. Er wordt een termijn afgesproken, een bedrag overeengekomen (want professioneel kwijtmaken kost geld) en vervolgens gaan de kwijtmakers aan de slag.
    Ook eenvoudige opdrachten krijgen bij Kwijtmakers inc. de volle aandacht en professionele toewijding. Een mooi horloge bijvoorbeeld, familie-erfstuk, wordt na een opdracht hiertoe op originele en professionele wijze kwijtgemaakt. Na een doordachte termijn laat Kwijtmakers inc. dan het horloge weer hervinden. Van dit soort eenvoudige opdrachten voerde kwijtmakers er al talloze uit.
    Het komt bij dit vak aan op een aantal essentiële vaardigheden, maar timing is daarvan misschien wel de belangrijkste. Want om de klant het juiste onversneden vreugdevolle 'hervind-gevoel' te bezorgen, dient de periode van het 'zoek zijn' precies goed te zijn. En die periode verschilt van geval tot geval, van object tot object en van mens tot mens. Met andere woorden, het is iedere keer weer precisiewerk. Juist hierin is Kwijtmakers inc. bijzonder goed. Ze durven dan ook te stellen dat ze de concurrentie (onder meer Lost & Found) hierbij ver achter zich laten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. vervolg:

    Een andere belangrijke professionele vaardigheid - waarbij nog heel wat psychologisch inzicht komt kijken - van Kwijtmakers inc. is het kiezen van de juiste verlies- en vindplaats, de hervindplek. Die plek dient niet alleen zo gekozen te worden dat de hervinder zijn te hervinden object niet over het hoofd ziet ook en daadwerkelijk tot hervinden komt, maar Kwijtmakers inc. stelt ook hoge eisen aan de uiterlijke en psychologische aspecten van die plek. Hoeveel verrassing en pure poëzie bieden niet de juiste hervindplek en hoeveel groter en onversnedener zal niet de vreugde van de hervinder zijn als de plek goed gekozen is. Zo zorgde Kwijtmakers inc. er bijvoorbeeld voor dat een klant zijn trouwring in de zee kwijtraakte en dat diezelfde ring na drie weken door het afvoerputje van de douche weer omhoog borrelde. Een schitterende prestatie die bij de hervinder tot een ware vreugde-explosie leidde. Deze klant maakte twee maanden daarna promotie op zijn werk. Dit kwam mede, zo zeiden zijn werkgevers, omdat hij de laatste maanden zo enorm energiek en communicatief was.
    Bij Kwijtmakers inc. is de vakkennis en de vaardigheid zo groot dat ze ook erg ingewikkelde, bijna onmogelijke opdrachten aannemen. Zo maakte het bedrijf verschillende keren geliefde personen zoek, om ze op het juiste moment (de timing is o zo belangrijk) weer te laten hervinden door de aanvrager. Dat zijn zeer moeilijke, maar professioneel erg bevredigende opdrachten. Een keer slaagde het bedrijf erin een definitief verloren gewaand persoon weer te laten hervinden. Een dode werd tot leven gewekt. Tot dusver de grootste prestatie van Kwijtmakers inc.
    Als u naar aanleiding van dit verhaal benieuwd bent naar de dienstverlening van het bedrijf, of op zoekt bent naar nadere informatie verwijzen wij u naar de website: wwww.kwijtmakersinc.com.

    BeantwoordenVerwijderen