donderdag 13 juni 2024

Er kwamen gewapende mensen uit de aarde tevoorschijn

De schaduw van Carlos Alcaraz (en
een tennisbal) op Roland Garros

1.
Toen hij voor het eerst in zijn leven de woorden onmetelijk en ontzaglijk gebruikte, voelde hij zich vreemd genoeg meteen ook zelf enigszins onmetelijk en ontzaglijk. Zo ontdekte hij de magische inwaartse werking van de taal.

2.
Carlos Alcaraz kan vliegen.

3.
Hun onschuld is als een schild.
Hun schuld is als een zwaard.
(Hun onschuld is als een zwaard.
Hun schuld is als een schild).

4.
Ik verloor van hem omdat hij anders was.
Ik moest andere spieren gebruiken tegen hem.

5.
En de Amerikanen zijn de verschoppelingen van Amerika.

6.
Iemand zei: "Hij is als een middeleeuwer die in zijn middeleeuwse dorp tussen de middeleeuwse houten karren opeens een 21e-eeuwse Ferrari ziet staan."
Ik weet niet wie dit zei.
Ik weet ook niet over wie dit ging.
Noch weet ik over wat dit ging.

7.
"Zo kwamen in de tijd van de fabelen, na de overstromingen en de zondvloed, gewapende mensen uit de aarde tevoorschijn, die elkaar uitroeiden"
Charles de Montesquieu / De l'esprit des lois (Over de geest van de wetten) / Genève, 1748

Geen opmerkingen:

Een reactie posten