zaterdag 2 december 2023

Over Henry Kissinger

Kim Phúc rent weg / foto 8 juni 1972 door Nick Ut

Henry Kissinger was Richard Nixons nationale veiligheids-adviseur van 1969 tot 1974 en zijn minister van buitenlandse zaken van 1973 tot 1974.
Door Henry Kissingers dood drie dagen geleden herinnerde ik me weer de foto die in de krant stond in 1972 toen ik veertien jaar was.
Het meisje zonder kleren op die foto is Phan Thị Kim Phúc uit Vietnam. Zij was negen jaar net als mijn zusje.
Haar rug was in brand gevlogen door Amerika's napalm.
Zij rende om aan de brand op haar rug te ontsnappen. 
Napalm is verdikte benzine, zodat het beter blijft kleven als de brandende spetters op de huid komen.¹
Deze foto is mijn herinnering aan Henry Kissinger (en aan zijn president Richard Nixon).
Een jaar nadat deze foto werd gemaakt kreeg
Henry Kissinger de Nobelprijs voor de Vrede.
Wat was er aan de hand met de westerse wereld, dat 
Henry Kissinger op dat momentof op welk moment dan ookde Nobelprijs voor de Vrede kreeg? Op deze vraag ga ik antwoord geven.
Wordt vervolgd!

¹ Napalm werd in 1942 uitgevonden in de laboratoria van de universiteit van Harvard door de chemicus Louis Fieser uit Columbus (Ohio). Het werd in datzelfde jaar nog in productie genomen door het chemiebedrijf  Dow Chemical. Toen aan Louis Fieser werd gevraagd wat hij ervan vond dat Henry Kissinger en Richard Nixon tapijtbombardementen met napalm lieten uitvoeren op Vietnam en Cambodja, antwoordde hij: "I have no right to judge the morality of napalm just because I invented it."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten