zaterdag 18 februari 2023

En vijgen uit de Provence en taartjes uit Kaloega

Zelfs het standbeeld van Potjomkin in
Odessa droomt nog van Catharina

1.
Catharina de Grote en Grigori
Aleksandrovitsj Potjomkin waren geliefden.¹
Je kunt Rusland niet begrijpen zonder hun liefde. Evenmin kun je Oekraïne begrijpen zonder hun liefde. En de oorlog in Oekraïne is al helemaal onbegrijpelijk zonder hun liefde!

Oorlog en liefde.
Liefde en oorlog.
²

2.
"Der Mensch ist was er isst," meende de filosoof Ludwig Feuerbach (en dit was ook de mening van professor Nietzsche).
³
Hier is wat Potjomkin at: kaviaar uit de Kaspische Zee, gerookte gans uit Hamburg, komkommer uit Nizjni Novgorod, blank kalfsvlees uit Archangelsk, schapenbout uit Klein-Boechara, speenvarken uit Polen, ingemaakte vruchten uit Perzië, taartjes uit Kaloega, oesters uit de Oostzee, meloenen en sinaasappels uit China en vijgen uit de Provence. En Russische pasteitjes en sterletsoep bereid met jonge steur uit de Kaspische Zee.
En pain doux de Savoie. En wijn van zijn eigen wijngaarden in Soedak op de Krim en wijn uit alle havens van Europa en de Griekse eilanden, de Kaap en de hellingen van de rivier de Don. Alsjeblieft.

3.
En hier is een kort briefje van Catharina aan Potjomkin: "Lieveling, de tijd die ik met jou doorbreng is zo gelukkig (...). Mijn liefste vriend, ik hou zo veel van je. Je bent zo knap, zo schrander, zo vrolijk, zo gevat. Wanneer ik samen met jou ben, hecht ik geen belang aan de wereld. Ik ben nog nooit zo gelukkig geweest. Het lukt me gewoonweg niet om mijn gevoelens voor je verborgen te houden!"

¹ Ik las het boek Catharina de Grote & Potjomkin door Simon Sebag Montefiori (je kunt wel merken dat hij de zoon is van een bankier, want hij vertelt bij alles hoe duur het is).
² Potjomkins rijk, steden en veroveringen 1774-1791:

³ En zo is het, en daarom pleit ik voor een encyclopedie over de eetgewoonten van de "groten der aarde".
⁴ En hij hield ook van "simpele kost" (van radijsjes, koolraap, appels en knoflook). Overigens moet je de uitspraak van Ludwig Feuerbach niet te letterlijk nemen. Potjomkin was geen gerookte gans uit Hamburg en ook geen speenvarken uit Polen. Nee, hij was wat Catharina zei dat hij was (in haar briefjes): kozak, giaour, leeuw van de jungle, gouden tijger, gouden haan, wolf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten