zaterdag 25 september 2021

Ik zeg het maar hoe het is

Driekleurige dagschone
1.
Twee mannen die ik ken kennen Elise Schaap.

2.
Ik zag hoe twee jonge eksters een poes aan het plagen waren. Ze lachten, de eksters.
Volgens P. kunnen dieren wel plezier hebben maar niet lachen (maar volgens mij kunnen ze lachen). 

3.
Ik heb een tennisracket gekocht met snaren die onder stroom staan. Daarmee kun je gemakkelijk muggen en ander ongedierte doden. Vijf dagen geleden joeg ik met het racket op een dikke strontvlieg die in de keuken rondvloog (er zat allemaal stront aan zijn pootjes). Ik raakte hem, maar hij vloog gewoon door. Pas later vond ik hem op de grond in een hoek van de kamer. Hij lag op zijn rug met zijn vieze pootjes omhoog.

5.
"Zal het ooit ophouden met waaien? Zal de wind ooit voorgoed gaan liggen?"  

6.
Ik kan slecht tegen m'n verlies.
Ik zeg het maar hoe het is.
Omdat U. en ik verloren hadden in de halve finale van Wimbledon (Amstelveen) zei ik tegen haar: "Ik ga nooit meer tennissen
, ik heb er genoeg van, ik stop ermee. Ik ga in een tent wonen zoals Kadhafi."
"Nou dan doe je dat toch popje," zei U.

7.
Vlak naast mij op de veerpont stonden een man en een vrouw. De man had een reebruine hond bij zich met lange zachte krulharen.
"Wat een lieve hond," zei de vrouw, "wat is het voor een hond?"
De man legde uit wat voor hond het was en de vrouw ging de hond aaien op haar hurken. Ook de man ging de hond aaien. Twee handen aaiden de hond.
Ik stond er vlak naast. Ik kon alles horen.

9.¹
Ik had een zogenoemde Chandoscrisis.
Die heb ik één keer per drie tot zeven jaar.
Die duurt ongeveer drie maanden.
De schrijver Hugo von Hofmannsthal heeft deze soort crisis in een brief als volgt omschreven: "Es ist mir völlig die Fähigkeit abhanden gekommen, über irgendetwas zusammenhängend zu denken oder zu schreiben." (Hugo von Hofmannsthal, Ein Brief, 1902).

10.
Petere
is een Latijns werkwoord. Het betekent: zoeken, vragen, streven, verlangen. 

11.
P. en ik kwamen langs een veld vol met:
wit koekruid,
driekleurige dagschone,
strandviolier,
rode vlas,
gele zoete lupine,
gekroonde ganzenbloem,
Turkse drakenkop,
damastbloem,
pekbloem,
zonnehoed,
groot kaasjeskruid,
muurbloem,
grote teunisbloem,
bosliefje,
baby blue eyes,
juffertje in het groen,
vogeloogjes,
sneeuwtapijt,
slaapmutsje,
korenbloem,
blue eyed Mary,
grote klaproos,
hoofdjesgilia,
amandelroosje,
nachtviolier,
Chinees vergeet-me-nietje
en
prikneus.

12.
Wanneer M. (20) en Z. (17) 's nacht laat nog door de stad moeten, dan zeg ik tegen ze: "Kijk goed uit, there are many many banditos in the mountains."
Dat heb ik van m'n vader.

13.
Stef Blok neemt alles over.

¹ 8 is verwijderd door de auteur (zelfcensuur).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten