vrijdag 27 december 2019

Zwemmen in een levend wezen

David Bowie
1.
We hadden natuurvriendelijke zeepjes gekocht. Mijn huid droogde erdoor uit en ik kreeg een steenpuist in m'n oksel. Nooit eerder had ik een steenpuist. De natuurvriendelijke zeepjes moeten mensvriendelijker worden. 

2.
Een jaar geleden was er een programma op tv over mannen die hun baan in de industrie hadden verruild voor een leven in de natuur. Eén man zwom elke dag in de rivier die langs zijn huis door het bos stroomde. Hij werd gefilmd terwijl hij in de rivier zwom. De zon scheen, vlekken zonlicht schitterden op het water. Hij zei, al zwemmend: "De rivier is een levend wezen." 

3.
In Finland wordt de regering geleid door vier jonge vrouwen van een jaar of dertig. Dit lijkt me goed, zelfs heel goed.  

4.
Een paar weken geleden zag ik een documentaire over de jonge David Bowie. Hij rookte als een schoorsteen. En wat een zwamneus zeg. Maar wat een schitterende muziek. 

5.
Indianen hadden mooie namen:
"Chief van mannen";
"Beer die stof maakt";
"Wilde uien etend hert";
"Krijgersgeest die zingt";
"Zalmhoofd boven waterspiegel".
 

6.
Je hebt mensen die zwaaien bij het komen en het weggaan. En mensen die dat niet doen. Ik verbaas me er altijd over wanneer iemand die weggaat niet tenminste één keer omkijkt en zwaait.   

7.
De grote werken van de Middeleeuwen waren de kathedralen ter ere van god. De grote werken van de twintigste eeuw waren de snelwegen ter bevordering van de verplaatsing. En het grote werk van de eenentwintigste eeuw is het world wide web ter bevordering van het stilzitten.

8.
In The Guardian las ik de volgende uitspraak van een islamitische religieuze leider: "De Islam verbiedt het maken van massavernietigings-wapens."
Dat lijkt me een mensvriendelijk verbod.
De eerste keer dat er een atoombom ontplofte was op 16 juli 1945 te Alamagordo in de Amerikaanse staat New Mexico.
De natuurkundige Robert Oppenheimer had de leiding.
Hij was een kenner van het hindoeïsme. Hij kende de Bhagavad Gita en de uitspraak van Vishnoe: "Ik ben de oud geworden tijd, de vernietiger van de wereld."
Dat is ook wat Oppenheimer zei met tranen in z'n ogen na de succesvolle explosie. Hij zei: "Nu ben ik de dood, de vernietiger van werelden".
Waarom heeft de kennis van de uitspraak van Vishnoe hem er niet van weerhouden om de atoombom te ontwikkelen?

Wat waren dat voor tranen? 

9.
Ik heb maar liefst zeven schitterende trauma's.  

10.
Je voelt dat er iets aan het veranderen is in de wereld. Hele grote scharnieren zijn aan het draaien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten