donderdag 3 oktober 2013

Het is een ongelukkig gekozen woord

Eerste editie van Brave New World
Ik heb een mooie Gazelle met trommelremmen.

Eerder schreef ik al over de Handhaving.
Bij het woord
Handhaving moet ik denken aan:
het boek 1984 van George
   Orwell;
het boek Brave New World van
   Aldous Huxley;
de film Metropolis van Fritz
   Lang.
Het is een woord dat je fluisterend wil uitspreken, zodat niemand het hoort (de muren hebben oren).
Het is een woord dat oproept tot ondergronds verzet.
Het is een ongelukkig gekozen woord voor een nuttige gemeentelijke dienst in Amsterdam die allerlei zaken controleert.
De Handhaving laat altijd netjes een stikker achter, zodat je weet dat alles gezien en gecontroleerd is.
Er zijn stikkers in allerlei kleuren en vormen.
Vanmorgen was er op mijn Gazelle een oranje stikker van De Handhaving geplakt. Er stond op: "Fietsen in deze staat worden verwijderd. Als deze fiets er over zeven dagen nog staat, dan wordt hij verwijderd."

4 opmerkingen:

  1. Ik haal die bonnetjes er altijd van af. Ook, of beter, juist van andermans fietsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O, maar dat moet je niet doen hoor. Dan weten die mensen niet dat de Handhaving geweest is, en dan zijn ze hun fiets kwijt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij is het andersom: dan weten de mensen van de handhaving niet meer dat ze die fiets al gehandhaafbestickerd hadden.

      Verwijderen
  3. Ja dat kan ook natuurlijk. Maar de handhaving heeft vast een soort GPS-systeem, of een eenvoudiger handmatig systeem, waarmee de wrakken (in hun ogen dan) gelocaliseerd worden.

    BeantwoordenVerwijderen