donderdag 9 mei 2013

Het menselijk geheugen gaat achteruit

Ik kon niet op de titel van een film komen.
Eerst wilde ik Google erbij halen
.
Ik besloot het niet te doen.
Ik probeerde de titel op eigen geheugenkracht te vinden.

Na een poosje riep ik de hulp in van M. (40). Die wilde ook meteen op Google gaan zoeken.
"Niet doen," zei ik, "dit is een test."

Net als ik zoekt ook M. steeds minder in haar eigen geheugen.
Ons geheugen gaat daardoor achteruit.
Over een paar decennia bestaat het alleen nog maar extern.
Dan tikken we onze naam in (als we die nog weten) en geeft Google ons een lijst van:
telefoongesprekken die we gevoerd,
films die we gezien,
boeken die we gekocht,
boodschappen die we gedaan,
feestjes die we bezocht,
mensen die we ontmoet (hebben).
Op een goede dag zullen we voor ons geheugen moeten betalen.

"Het was iets met show," zei M. na een poosje.
"The Truman Show!"
Het is een zeer goeie film. Het is een voorafschaduwing van Facebook: een leven zonder onbekenden, vreemdelingen, vijanden. Louter vrienden met de duimen omhoog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten