woensdag 16 september 2020

's Morgens steek ik mijn hoofd onder de koude douche

Agaat
1.
Wat glanst de tennisspeelster Naomi Osaka mooi als ze speelt. Tennissen doet haar glanzen. 

2.
Amerika is er op dit moment ongeveer zo aan toe als Duitsland in de jaren '20 en '30 van de vorige eeuw. Duitsland was destijds een jonge natie. Amerika is dat ook. Heeft een en ander met elkaar te maken?
 

3.
"Het zijn de stilste woorden waar storm van komt. Gedachten die op duivenvoetjes komen aangetrippeld, bepalen de richting die de wereld zal gaan."¹ 

4.
's Morgens steek ik mijn hoofd onder de koude douche, anders heb ik de hele dag het akelige gevoel dat het in een deel van mij nog nacht is.
 

5.
Er bestaat een soort sluipen (zachtjes doen) dat hoorbaar wil zijn.
 

6.
"Maar tegenwoordig, nu ze niets meer te doen had, dwong de slechte kwaliteit van de tijd haar ertoe haar zaakjes maar half af te maken."
²
Wat een mooi excuus:
"Je bent te laat."
"Dat komt door de slechte kwaliteit van de tijd."

7.
Hij zei dat hij het allemaal zelf verdiend had, met zijn eigen handen.
Ik zei hoe mooi ik dat vond en hoe goed.
Mooi en goed.

De antieken waardeerden het juist als iemand alles in de schoot geworpen had gekregen. Bijvoorbeeld door geluk, schenking of de rijkdom van de familie. Het ideaal was otium: baas zijn over je eigen tijd of vrije tijd. Het tegendeel van otium? Negotium.
 

8.
Niet de logica maar de smaak!
 

9.
Om een "wonder" te krijgen hoef je alleen maar de tijd tussen twee gebeurtenissen of toestanden weg te denken.
 

10.
Onlangs heb ik voor het eerst een vermoeidheid gevoeld die niet zozeer door de inspanningen van de dag, een gebrek aan slaap of lekker eten en drinken veroorzaakt werd, maar doordat ik al 61
½ jaar leef.  

11.
Meteen al bij mijn allereerste kennismaking met de boeken van het Oude en Nieuwe Testament
in de eerste klas van de middelbare school voelde ik dat ik met een soort gif te maken had. Ik ben mijn gezondheid en intuïtie hiervoor dankbaar. Ik heb die boeken daarom alleen mondjesmaat tot me genomen, dat wil zeggen: als het echt niet anders kon. Dosis sola facit venenum, zei Paracelsus al. Het is de dosis die het vergif maakt. 

12.
Het eerste wat historici uit de geschiedenis filteren in hun geschiedschrijvingen is de vrolijkheid en het lachen. Maar onze herinnering vergeet de vrolijkheid en het lachen niet!
Er is altijd veel gelachen, de hele geschiedenis lang, ook onder de verschrikkelijkste omstandigheden. We moeten de vrolijkheid en het lachen weer terug stoppen in onze geschiedenis. Een reusachtige taak.

13.
In ethisch en esthetisch opzicht betekent vrijheid: vormeloosheid. Salvador Dalí schreef: "Vorm is altijd het resultaat van een scherp uitvorsend proces van de materie
de reactie van deze materie wanneer ze wordt onderworpen aan een vreselijke ruimtelijke dwang die haar van alle kanten in het nauw brengt en haar dwingt zich uit te drukken tot aan de exacte grens van haar eigen, originele reactievermogen. Wat is lichter, grilliger, fantasierijker, vrijer dan de boomachtige bloeiwijze van agaat? Toch is die bloeiwijze het resultaat van de grootst denkbare ruimtelijke dwang. Opgesloten in een meedogenloze minerale structuur, onderworpen aan alle kwellingen van samenpersing en verstikking, vormen de delicate, luchtige en sierlijke vertakkingen van agaat de sporen van een hopeloze zoektocht naar ontsnapping, de laatste ademstoten van een materie die niet zal opgeven voordat de minerale droom is verwezenlijkt. Zo ook de roos! Iedere bloem groeit in een gevangenis."³

14.
"Hey, bestaat er een Duits woord voor iets erger maken terwijl je het juist probeert te repareren?"
"Verschlimmbessern."
"Hebben jullie daar echt een woord voor?!"


¹ Uit: Professor Nietzsche, Also Sprach Zarathustra.
² Uit: Gabriel García Márquez, Honderd jaar eenzaamheid.
³ Uit: Salvador Dalí, The secret life of Salvador Dalí
Uit: Internet (courtesy PdW)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten