zaterdag 11 mei 2019

Hij liep over van liefde

Tong
Opeens herinnerde ik me vanmorgen bij het wakker worden het verhaal van een oude man die zijn tong ongevraagd in de mond van iedereen stak. Hij stak zijn oude tong in de monden van bekenden en ook in de monden van onbekenden. Je zou zeggen: wanneer iemand 's ochtends vroeg, zittend op de rand van z'n bed, aan zoiets denkt, dan heeft hij er die nacht van gedroomd. Maar ik had het niet gedroomd.

"Tong", tikte ik later op de dag in op de zoekmachine. Op het scherm verscheen, bovenaan de lijst van zoekresultaten, een lemma van Wikipedia: "De tong is een beweeglijk orgaan in de mond van mensen en de meeste andere gewervelde dieren."
Dat was alvast goed om te weten. Rechts verscheen een rijtje met verwante zoekopdrachten, zoals: "Tweede Congolese Burgeroorlog."
Een tongenoorlog?
Waar kwam die oude man vandaan die zijn tong ongevraagd in iedere mond stak?
Had ik het ergens gelezen?
Mogelijk, maar niet in een boek.
In een krant?
Dat moest dan in de Volkskrant of The Guardian geweest zijn.

Tenslotte tikte ik in: "Tongzoenen NRC."
Daar was het! Een stukje van de schrijver Arnon Grunberg over de dirigent Leonard Bernstein. Grunberg: "Bernstein stopte zijn tong in iedere mond, man of vrouw. Bernstein werd niet moe te verklaren dat het altijd ochtend was in Amerika. Zijn behoefte om te tongzoenen met iedereen moet worden gezien als een poging om de ochtend eindeloos te rekken."
Nader onderzoek leert dat Bernstein zijn oude kettingrokerstong ook bij zijn dochter en haar vriendinnen in de mond stopte. De dochter (65) in de Volkskrant: "Hij liep over van liefde, liefde voor mensen en voor de muziek."
Was het liefde? Was het een poging om de ochtend eindeloos te rekken? Hierover een volgende keer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten