donderdag 30 mei 2019

Ze passen niet door de opening

Zwarte specht
Tien jaar geleden timmerde ik een vogelhuisje. Het leek me mooi als er vogeltjes in kwamen. Maar tien jaar lang was er geen vogeltje te bekennen.
Nu de poes dood is komen er eindelijk vogeltjes op af. Ze passen alleen niet door de opening. Ze hebben een te dikke kont. Ze proberen om zich door de opening heen te wurmen, maar ze blijven steken.
Ik raadpleegde P, een vogelkenner.
"Er er is eindelijk belangstelling voor m'n vogelhuisje," zei ik. "Elke ochtend komen er vogeltjes op af, maar ze passen niet door de opening, en dan vliegen ze weer weg. Wat te doen? De opening groter maken?"
"Ik dacht dat je geen verbouwingen meer deed," zei hij. "Misschien kun je een specht inhuren. Echte vaklui, maar prijzig. Alleen de zwarte specht doet het soms nog buiten de boeken om."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten