zaterdag 6 november 2021

Als je ongelukkig bent kun je zeggen: "Ik ben gelukkig"

           Knotwilg
1.
Plotseling begon ik hevig te stotteren in de klas en ik zag hoe Marions verliefdheid op slag veranderde in medelijden.
¹

2.
Uit de spiegelende watervlakten van de uiterwaarden staken knotwilgen omhoog als gebalde vuisten. 

3.
Als je rijk bent kun je zeggen: "Ik ben arm."
Als je ongelukkig bent kun je zeggen: "Ik ben gelukkig."
Je krijgt er een leven bij, en als je wilt nog een leven.
Dit is de eenvoudige oerkracht van de taal.

4.
De taal is een fototoestel.

5.
Het "eeuwige"² hoger waarderen dan het tijdelijke³ is zeer laag-bij-de-gronds.

6. (Beknopte autobiografie)
Als stotteraar streefde ik naar volledige onzichtbaarheid, als tennisser naar volledige zichtbaarheid.


¹ Dit gebeurde meer dan vijftig jaar geleden. Zie hier meer over Marion
² het "onveranderlijke"
³ het veranderlijke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten