zondag 21 november 2021

We zeggen allemaal wel eens wat

Ravi Shankar de sitarspeler
1.

De oppervlakte is onuitputtelijk.

2.
Haar hele wezen was een cordon sanitaire geworden rondom de catastrofe. Zij was ringvormig geworden.

3.
Op elkaar lijken (innerlijk of uiterlijk) is een sterk afrodisiacum.
Het is niet zo dat de geliefde de teruggevonden andere helft is van een verloren gewaand geheel, van een oorspronkelijk "rondheid" of "heelheid", zoals Plato beweert in
Συμπόσιον.¹
De liefde veroorzaakt geen sensationele compleetwording of eenwording.
O nee!
De liefde veroorzaakt juist een sensationele verdubbeling of tweewording

4.
Op 26 januari 2017 speelde Roger Federer in Melbourne tegen de jonge Koreaanse speler Heong Chung.
Roger Federer had nog nooit tegen Heong Chung gespeeld.
Roger Federer sloeg hoge en lage, harde en zachte ballen.
Hij sloeg korte en lange, effectvolle en effectloze ballen.
Hij sloeg ballen langs de lijn en diagonale ballen.
"Elke bal van Federer was een vraag: wie ben jij?" zei Mats Wilander de tennisser.
Dat vond ik zo mooi gezegd.

5.
Ik was dertien jaar.² Ik trainde elke dag. Ik wilde later een kampioen worden (een tenniskampioen).
Ik stond in de halve finale tegen een sluwe oudere speler.
Hij had grijzend haar.
Hij was heel goed.
Hij kende geen genade.  
Precies op het moment dat ik een scheldwoord naar hem riep kreeg hij een hartaanval. Hij zakte in elkaar en bleef liggen op de grond (hij lag in het linker servicevak). Er kwam een ambulance, die nam hem mee naar het ziekenhuis.
Ik was bang dat de hartaanval door mijn scheldwoord kwam.
"Maak je niet zulke zorgen," zei de trainer tegen me, "we zeggen allemaal wel eens wat."


¹ "Het drinkgelag" of "Het feestmaal"
² In dat jaar (1971) kreeg ik de dubbel-elpee The concert for Bangladesh. Ik kreeg hem van mijn vader. Het concert was georganiseerd door George Harrison en Ravi Shankar de sitarspeler.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten