dinsdag 16 november 2021

De tijd legt eieren

Ἡράκλειτος (213-273 AUC¹)²
1.
De seconden lopen niet achter elkaar aan als in een optocht. O nee! Ze komen uit elkaar voort. Ze baren elkaar. De tijd plant zich voort (de tijd legt eieren).

2.
Je ziet vaak een verwarring van het intieme met het invasieve bij misdadigers (een verwarring van intimiteit met het schenden van intimiteit). Uit zo'n soort verwarring is ook Facebook voortgekomen.

3.
Ik droomde dat ik op een groot feest was. Soms moet je het even over dromen hebben. Op het feest was een zeer kleine vrouw. Ze was niet meer dan vijftig centimeter hoog. Plotseling herkende ik haar. Het was S., m'n overbuurmeisje uit Z. met haar rode haren. Ik had haar al een halve eeuw niet meer gezien. Ze vertelde dat ze sinds haar dertigste steeds kleiner wordt en naar verwachting nog vóór haar dood geheel verdwenen zal zijn.

4.
L. was twaalf jaar. Ze was het wachtwoord van haar smartphone kwijt. Ze kon niet meer op haar smartphone.
"Help!" riep ze.
"Help me!"

5.
Ik hoorde het bulderen van de tijd.


¹ 540-480 voor het begin van de christelijke jaartelling.
² Er stond een citaat van Ἡράκλειτος (Herakleitos) in dit blogbericht, maar dat heb ik verwijderd. Ik zag geen reden om ook het plaatje van Ἡράκλειτος te verwijderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten