zaterdag 16 maart 2019

Toen ik nog rookte wist ik niet dat ik een monnikskapspier had

Sigarettenrook zonder sigaret
Op 23 mei 2016 stopte ik eindelijk met roken. In plaats van sigaretten kocht ik kauwgum. Ik stopte het ene kauwgumpje na het andere in m'n mond om niet aan sigaretten te denken. Ik kreeg allerlei lichamelijke ongemakken.
M'n buik werd steeds dikker.
M'n conditie ging achteruit.
M'n darmen werkten niet meer naar behoren.
M'n binnenste knieband begaf het tijdelijk.
M'n monnikskapspier verkrampte.
Toen ik nog rookte wist ik niet dat ik een monnikskapspier had.

Ik ging naar de kneedster (de fysiotherapeute). Ze verwees me naar de sportschool. Ik heb nooit zo veel gerend, geroeid en gefietst als in de dagen dat ik gestopt was met roken. Ik kwam binnen in de sportschool en begon te rennen, te roeien en te fietsen, nergens heen. Als je met eigen ogen wil zien wat vooruitgang te betekenen heeft, dan moet je naar de sportschool gaan, waar ze met een enorme krachtsinspanning geen meter vooruit komen en toch allemaal met de borst vooruit lopen. Vorig jaar september begon ik weer met roken. En nu ga ik weer stoppen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten