maandag 11 maart 2019

Een kwart eeuw later

Het stempel in Een geschiedenis van god
Op 2 oktober 1995 kocht ik het boek Een geschiedenis van god.

Ik weet de dag nog zo precies omdat ik er toen met een stempel een datum in heb gezet.
Bijna een kwart eeuw bleef het boek ongelezen door mij.
Een paar dagen geleden pakte ik het van de plank om het stof eraf te blazen, en het viel uit m'n handen op de grond.
Ik begon te lezen waar het was opengevallen.
Wat een goed boek is het! Veel beter dan bijvoorbeeld het boek Mythos van Stephen Fry, die van de Griekse godenwereld een pretpark maakt.
Karen Armstrong schrijft over een onderwerp dat m'n belangstelling heeft, namelijk de monopolisering van het transcendente door het klierige* concept van het Ene en Enige ("Er is maar één god"). Een en ander in verband met m'n beoogde wijsgerige hoofdwerk Het Niets, het Ene, het Vele en Alles.
Zo zie je maar weer dat sommige boeken eerst als kokosnoten op de grond moeten vallen en openbarsten voordat je eraan kunt beginnen.

* "Klierig" is mijn woord, niet het hare. 't Is een goed woord vind ik, heel bruikbaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten