maandag 18 maart 2019

Grootse dingen lagen voor mij in het verschiet

Hiernaast zie je een portret van Modest Moussorgski, de beroemde componist van de pianosuite Schilderijen van een tentoonstelling. Het portret is geschilderd door Ilja Repin en je kunt goed zien dat de componist niet vies was van een slokje. Toen ik een jaar of vijftien was luisterde ik vaak naar Moussorgski's Schilderijen van een tentoonstelling. Ik zette de plaat op als ik naar bed ging en viel in slaap terwijl de muziek nog bezig was, meestal tijdens De grote poort van Kiev. O, wat vond ik dat mooi. Grootse dingen lagen voor mij in het verschiet.
's Morgens werd ik wakker met het getik van de naald in de uitloop van de groef. De arm van m'n platenspeler ging namelijk niet automatisch omhoog en terug naar de beginstand om uit te rusten; zo'n geavanceerde platenspeler kon ik pas kopen nadat ik een hele zomervakantie in een doodskistenfabriek had gewerkt (mijn taak was om binnenvoeringen in de kisten te nieten met een nietmachine). Ik wist toen niet dat Moussorgski op z'n tweeënveertigste stierf door overmatig drankgebruik. Ook wist ik niet dat hij onderdeel uitmaakte van een groep van vijf Russische componisten die Het Machtige Hoopje¹ werd genoemd. Wat een mooie naam.
 

¹Zie hier hoe die naam tot stand kwam

Geen opmerkingen:

Een reactie posten