zondag 12 oktober 2014

Sommigen zijn heel aardig

Paracelsus 1493-1541
Er zijn mensen die me al ziek maken wanneer ik hun stem maar hoor. Louter omwille van mijn gezondheid moet ik volledig van hen afzien, precies zoals ik ook van sommig voedsel moet afzien (dierlijk vet, melk, sterke drank).
Het ligt niet op het vlak van het persoonlijke, het sociale of emotionele. Het is niet zo dat die mensen me iets hebben misdaan. Sommigen zijn heel aardig.
Nee, het lijkt een zuiver toxicologische kwestie. Misschien zijn ze gewoon giftig voor me. In grote hoeveelheden zouden ze zelfs dodelijk kunnen zijn.
Dosis sola facit venenum, zei Paracelsus al.
Misschien kunnen hele delen van de psychologie en de sociologie worden vervangen door een toxicologie, bijvoorbeeld een toxicologie van de semiochemicaliën.
Ik ken trouwens ook mensen die ik helemaal niet speciaal aardig vind, maar bij wie ik me op een of andere manier toch op m'n gemak voel. Hier is het omgekeerde aan de hand.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten