donderdag 22 april 2021

Over de hoerenzoon en hoe hij het ernaar gemaakt had

In het Spaans is hoerenzoon higo de puta.
Ik heb verre Andalusische voorouders.
Uit Andalusië komt ook de dichter Federico García Lorca.
In zijn werken komen veel vlinders voor.
En wat heeft hij mooi over zigeuners geschreven en wat kon hij mooi van de hak op de tak springen.
In 2001 woonden we in een huis aan de Eerste Helmersstraat in Amsterdam. In dat huis werd M. geboren. Morgen wordt ze twintig jaar. Ze is zeer lief.
Ze krijgt voor haar verjaardag:
1) De ontdekking van de wereld door Clarice Lispector;
2) Een zak vruchtbare aarde van veertig liter;
3) Een clematis met witroze bloemen en citroengele harten.
Het is dezelfde clematis die vol met duizenden en duizenden bloemen tegen de gevel van ons huis in de Eerste Helmersstraat groeide, tot het huis een nieuwe eigenaar kreeg.
De nieuwe eigenaar zaagde de dikke stam van de clematis bij de grond af omdat, zo verklaarde hij, de clematis de waarde van zijn huis (zijn "stenen") bedreigde.
Toen heb ik hem voor hoerenzoon uitgescholden. Hij wou me slaan omdat ik zogenaamd zijn moeder had beledigd, maar toen sloeg ik hem.
En de duizenden en duizenden bloemen verkwijnden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten