dinsdag 25 augustus 2020

Hun bladeren zijn groot en ontvouwen zich op prachtige wijze

J.W. von Goethe, uitvinder van het woord
morfologie (zeefdruk door Andy Warhol)

1.
Op ons terras groeien twee bananenbomen. In maart plantte ik de zaadjes en nu zijn ze zeventig centimeter hoog. Hun bladeren zijn groot en ontvouwen zich op prachtige wijze.  

2.
Ik sloeg het boek De meeste mensen deugen van Rutger Bregman open.
Ik rook meteen de geur van de stal.
Ik voelde de warmte van de kudde.
De auteur heeft louter het nabije, het warme, het geluk op het oog. Nimmer de verte, de koelte, het genot.
Diepere, verfijndere naturen hebben altijd een afkeer gehad van de filosofie van de deugd en het geluk, in welke vorm dan ook.
 

3.
"Wat doe jij?" 
"Ik onderzoek tijd en vormen. Mijn vak is de bestudering van vormen en het ontstaan, de verandering en de persistentie van die vormen. Dit vak is nieuw, ik heb het zelf bedacht. Ik ben een beginneling." 

4.
Op 11 augustus j.l. overleed de man die de computer leerde kijken. 

5.
Een tijdje geleden had ik een toevallige ontmoeting met vier mensen uit vier verschillende landen. We spraken elkaars moerstalen niet, daarom kozen we ervoor te spreken in een taal die niemands moerstaal was maar die we niettemin allemaal een beetje kenden, namelijk het Engels. Wat een kinderlijk gesprek ontstond er zeg. 

7.¹
Het is me opgevallen dat uitzonderlijke prestaties niet alleen veroorzaakt worden doordat degenen die deze prestaties leveren iets extra's hebben. Vaak ook missen ze iets. 

¹ 6 is kwijt

Geen opmerkingen:

Een reactie posten