woensdag 27 februari 2013

Het droomvoetbal van voor mijn geboorte

Francisco "Paco" Gento (1933)
Ik interesseerde me niet voor voetbal. Ik keek er niet naar.
Ja, vroeger, met mijn vader, in de tijd dat iemand die Frits van Turenhout heette de uitslagen voorlas met een regenachtige stem.

Mijn vader had het altijd over Puskas, Di Stefano en Gento. Zij waren in zijn ogen de beste voetballers die er ooit geweest waren.

Ik wist niet wie Puskas, Di Stefano en Gento waren. Ik kende alleen hun namen (door mijn vader). Ze speelden
voor mijn geboorte bij Real Madrid. Ze hadden vijf of zes keer achter elkaar de Europa Cup gewonnen.
Puskas, Di Stefano en Gento waren tovenaars. Zij konden een bal met veel effect langs een stoffige zonnestraal omhoog laten stuiteren. Geen enkele voetballer kon daar maar aan tippen.

Ik twijfelde aan de fantastische verhalen van mijn vader, maar ik zag Puskas, Di Stefano en Gento toch voor me, achteloos toverend met de bal.
Eén schijnbeweging van Puskas en alle elf spelers van de tegenstander lagen tegelijkertijd op de grond.
Al het andere voetbal stak er bleek bij af.

Zo verloor ik mijn belangstelling.

Tot ik Xavi, Iniesta en Messi zag spelen bij Barcelona. Zij speelden precies het tovenaarsvoetbal dat ik voor me zag als mijn vader vertelde over Puskas, Di Stefano en Gento. Zij speelden het droomvoetbal van voor mijn geboorte.

Het bestond dus toch.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten