vrijdag 17 juli 2015

Hoe graag zou ik niet uit de dood willen opstaan

Ossenhaas met chateaubriand
Op mijn twintigste kocht ik het boek Mémoires d'Outre-Tombe van François René de Chateaubriand.
Ik kocht het omdat ik had gehoord dat het goed geschreven was en omdat er een biefstuk naar de auteur genoemd was. Niet elke schrijver valt zo'n buitengewone eer ten deel.
De chateaubriand is de kop van de musculus psoas major, beter bekend als de ossenhaas en werd voor het eerst gesneden door de kok van Chateaubriand, in de tijd dat hij (Chateaubriand) ambassadeur was in Londen.

Ik kocht de memoires maar ik las ze niet toen ik twintig was. Ik kwam er niet doorheen. Het papiertje waar ik toen was gebleven (p. 49) zit er nog steeds in.
Ik lees het boek nu pas en het bevalt me. Ik heb het bij toeval teruggevonden in mijn bibliotheek en ik beschouw het boek graag als een geschenk van mijn jongere zelf aan mijn oudere zelf.
Chateaubriand in het voorwoord, vooruitlopend op zijn naderende dood: "Hoe graag zou ik niet uit de dood willen opstaan om de drukproeven te corrigeren."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten