zaterdag 30 mei 2015

Wat heb je een mooie broek aan

Vlas (waar linnen van gemaakt
wordt (al zesduizend jaar))
Eerder
behandelde ik al eens het vraagstuk van het kosmopolitisme. Ik vroeg me af of kosmopolieten eigenlijk wel bestaan en ik besprak het kosmopolitische gerecht Dal Makhani. Vorige week kwam ik aan op het Centraal Station van Florence in Italië en ik herinnerde me weer de kosmopoliet die ik daar negenendertig jaar geleden in de prachtige hal meende te zien staan, toen ik met W. voor het eerst in mijn leven zonder vader en moeder op vakantie was. Hij verscheen weer voor mijn geestesoog, die kosmopoliet. Hij stond in het midden van de hal een sigaret te roken. Hij droeg een linnen pak, licht van kleur.
Linnen! Dat was me toen niet opgevallen.
Wat is het toch wonderlijk dat je sommige dingen pas in de herinnering waarneemt.
Ik voelde meteen dat ik dichterbij de oplossing van het kosmopolitische vraagstuk was gekomen. In een Florentijnse winkel paste ik een linnen broek, licht van kleur.
En ja hoor. Ik zag het meteen toen ik voor de spiegel ging staan. Daar stond een kosmopoliet!
Weer thuis, in i Paesi Bassi, zei iemand tegen me: "Wat heb je een mooie broek aan."
"Dank je," zei ik, "het is een kosmopolitische broek."

5 opmerkingen:

  1. als de definitie van kosmopoliet 'iemand in een linnen broek' is, dan ben ik ook wel benieuwd naar je definitie van b.v. een astronaut.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kleren maken de man, dat geldt nog meer voor kosmonauten dan voor kosmopolieten. Het is beslist niet ondenkbaar dat in die kosmonauten- en kosmopolietenkleren een provinciaal steekt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Overigens is een kosmopoliet volgens mijn voorlopige definitie niet alleen iemand in een linnen broek (of pak), maar ook iemand die Indiase gerechten aanprijst en mystieke dichters citeert.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. jijzelf, kort gezegd... is er naast kosmonaut, astronaut en kosmopoliet ook nog ruimte voor het woord astropoliet?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dan hebben wij elkaar verkeerd begrepen. Het verschil tussen een kosmopoliet en mijzelf is nou juist dat een kosmopoliet volgens mij niet bestaat en ik volgens mij wel. Overigens is de menselijke soort wel een kosmopoliet. De soort komt namelijk op vele continenten voor.

    BeantwoordenVerwijderen