zondag 3 mei 2015

Twee minuten zijn kort

De twee minuten komen er weer aan.
De twee minuten stilte bedoel ik.
Het Nationaal Comite 4 en 5 mei schrijft onder het kopje
Wie herdenken we het volgende: "Op 4 mei herdenken we de Nederlandse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog."
Ik ben geen liefhebber van het nationalisme.
Twee minuten zijn kort.
Ze zijn zo voorbij.
Mijn verbeeldingskracht en mededogen zijn beperkt.
Ik ben graag de baas over mijn eigen stilte.
Ik ga mijn minuten wijden aan de jongen op deze foto, de 15-jarige Duitse soldaat Hans Georg Henke.
Zijn ouders waren omgekomen in de oorlog.
Om niet te sterven van de honger ging hij bij de Luftwaffe.
In 1945 werd hij krijgsgevangen genomen.
De Amerikaanse journalist John Florea fotografeerde hem in maart.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten