zondag 10 mei 2015

Je kunt beter een eind gaan lopen

Ik lees nog maar weinig boeken.
Ik ben uiterst selectief geworden.
Mensen die van boeken hun beroep hebben gemaakt moeten alles lezen.
Dat deed ik vroeger in mijn studententijd ook. Ik had een boek nog niet uit of ik rende alweer naar de winkel om een nieuw boek te kopen. In die periode kocht ik tweeduizend boeken en ik las ze allemaal, behalve Agrarkrisen und Agrarkonjunktur in Mitteleuropa von 13. bis zum 19. Jahrhundert van Wilhelm Abel.
Als ik niet was geboren met zo'n krachtig metabolisme, dan had ik die periode niet overleefd.
Nee hoor, zoveel lezen is beslist niet goed voor de geestelijke gezondheid, zoals professor Nietzsche al schreef in Ecce Homo.

Je kunt beter een eind gaan lopen.
Je zult misschien denken: waarom zou ik adviezen met betrekking tot mijn geestelijke gezondheid aannemen van een krankzinnige?
Prima, dan niet. Ik zal de laatste zijn om je te proberen te overtuigen, en al helemaal niet door het gebruik van argumenten. Om met de krankzinnig geworden professor te spreken: "Argumenten en redeneringen zijn uitgevonden door kwijnende naturen, door naturen in nood."
Cursivering door de professor zelf.

2 opmerkingen:

  1. Ah, een argument tegen argumenten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Volgens de professor gaan niet-kwijnende naturen zuiver op hun smaak af.

    BeantwoordenVerwijderen