maandag 26 augustus 2013

Over de speciale kalmte van timmerlui

Ik ben een bed en een bureau aan het maken voor M. (12).
Dit soort dingen heb ik vaak gedaan.
Ik begin er altijd aan met goede moed.
Soms moeten tien balken of vijf planken allemaal dezelfde lengte hebben. Dan wil ik ze graag naast elkaar of op elkaar leggen en met de cirkelzaag in een keer doorzagen om tijd te winnen.

Maar ik moet de balken en de planken één voor één afmeten en afzagen.
Echte timmerlui weten dat dit de enige manier is. Daarom hebben ze een speciale kalmte over zich.
Ik heb die kalmte niet.

3 opmerkingen:

  1. Tijdhubris is de wetenschappelijk term voor dit fenomeen. 'Haastige spoed is zelden goed' is oorspronkelijk bedacht als slogan voor een (toen nog) Postbus 51 preventiecampagne m.b.t. tijdhubris.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maar was je dan niet dankbaar dat die planken die je tegelijk had afgezaagd niet te KORT bleken te zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kop op, op de schaal van timmerluiigheid scoor je al een dikke voldoende.
    En anoniem: is het niet tijdhybris, met een y?

    BeantwoordenVerwijderen