zaterdag 13 juli 2013

Hoe de voetballer Xavier Hernandez Creus aan zijn bijnaam kwam

1.
Xavier Hernandez Creus is een van de drie beste voetballers van de wereld. De andere twee zijn Andrés Iniesta en Lionel Messi.
Zij spelen alle drie bij Barcelona.
Zij zijn het hart van Barcelona.
De bijnaam van Andrés Iniesta is Het Bleekgezicht.
De bijnaam van Lionel Messi is De Vlo.
Xavi's bijnaam is al sinds zijn jeugd Penishaar (Pelopo).  

2.
Deze week moest ik denken aan mijn jeugdvriend R.. Eigenlijk was hij meer een kennis. Ik kende hem ongeveer van mijn zesde tot mijn elfde jaar. We waren even oud en hij bezat een kraai. Zo bijzonder was dat achteraf nou ook weer niet.
R. had net als Xavi dik zwart haar. Zijn wenkbrauwen waren net als die van Xavi dik en zwart en er verscheen al rond zijn elfde jaar haar op zijn wangen en op zijn kin. We gingen wel eens samen naar het zwembad, met nog wat andere kennissen.
Op een dag was het zo druk in het zwembad dat er niet voldoende kleedhokjes vrij waren om er elk apart een te nemen en ik
belandde met R. in een kleedhokje. Wat ik daar zag was zo opzienbarend dat ik het thuis gewoon niet voor me kon houden. R. had niet alleen op zijn hoofd een enorme bos zwart haar!
Zo ongeveer, denk ik, moet de voetballer Xavi Hernandez Creus aan zijn opmerkelijke bijnaam gekomen zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten