donderdag 15 december 2022

Jij daar, populier, wat doe je?

Geboortehuis van Federico García Lorca²
De dichter Federico García Lorca werd in 1898 geboren in het dorp Fuente Vaqueros niet ver van de stad Granada in het zuiden van Spanje.
Hij werd geboren in een mooi huis aan de Trinidad-straat nummer 5.¹

Maar moet je eens horen hoe mooi Federico kon schrijven!
Hier zijn
drie grappige zinnen van hem (drie droevige hou je tegoed): 

1.
Ik wil huilen want ik heb er zin in.
2.
Hier ben ik, Lucía Martínez. Ik kom je aan je haren trekken.
3.
Mama, ik wil van zilver zijn.
 

Door of langs Federico's geboorteplaats Fuente Vaqueros stroomt de rivier de Genil.
Ongeveer 150 kilometer westwaarts
, tussen Sevilla en Cordoba, mondt de rivier de Genil uit in de rivier de Quadalquivir.
Over deze en andere rivieren heeft Federico veel en mooi geschreven
. En ook over populieren heeft hij mooi geschreven:
Jij daar, populier, wat doe je?
³

¹ Tegenwoordig heet die straat Federico García Lorcastraat, zodat de dichter tegenwoordig is geboren in een straat die zijn eigen naam draagt.
² Hier kun je het geboortehuis van binnen zien.
³ "Ik? Enkel trillen!"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten