dinsdag 8 januari 2019

Waar ik heb leren drinken

De Albert Cuypmarkt in De Pijp
1.
Gisteren had ik het nog over pizza's en de moderne schilderkunst, en vandaag hoorde ik in de nieuwe ondergrondse iemand zeggen: "De aarde mag dan rond zijn, pizza's zijn plat."
 

2.
In de ondergrondse hoorde ik ook het scheldwoord zakkenwasser.
Dit is een in onbruik geraakt scheldwoord uit de jaren zeventig en tachtig. Iedereen gebruikte het. Iedereen was een zakkenwasser.
 

Hoe raakt zo'n scheldwoord in onbruik, vroeg ik me af. Waarom was het, bovengronds althans, opeens niet meer goed genoeg?  

3.
Wat een mooie halte is de nieuwe ondergrondse halte De Pijp!

In De Pijp woonde vroeger mijn vader. Hij woonde daar in ballingschapzoals hij het zelf noemdein de Gerard Doustraat vlakbij de Albert Cuypmarkt. Ik kwam vaak bij hem op bezoek. Dan gingen we drinken in Carels Café of café Jolly Roger. Die café's bestaan niet meer. Daar, in die niet meer bestaande café's, heb ik leren drinken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten